اوباما، ناكام در جدال با بیكاری
نوشته شده توسط : breketid

اگرچه مقامات آمریكا اخیرا اعلام كرده اند وضع بازار كار در این كشور تا حدودی بهبود یافته است، اما هنوز چالش های بسیار جدی در بازار كار این كشور وجود دارد و واقعیت آن است كه فهرست بیكاری در آمریكا در طول شصت سال گذشته هرگز چنین طولانی نبوده است و از دسامبر 2007 هم زمان با آغاز بحران مالی در آمریكا تاكنون بیش از 13 میلیون نفر در این كشور بیكار شده اند. نرخ بیكاری در آمریكا كه از اواخر سال میلادی گذشته روند نزولی به خود گرفته بود در ماه فوریه در همان سطح 8.3 درصدی ماه ژانویه باقی ماند. از ماه نوامبر سال میلادی گذشته نرخ بیكاری در آمریكا به زیر 9 درصد كاهش یافته بود و هر ماه با كاسته شدن از میزان آن امید به بهتر شدن اوضاع اقتصادی افزایش می یافت، اما با ثابت ماندن در ماه فوریه، نگرانی از بازگشت به عقب را بیشتر و بیشتر كرد.

سایت خبری اسپانیا 'لاكرونیكا' به نقل از اداره كار آمریكا نوشت: جمعیت بیكاران در آمریكا به بیش از 13 میلیون نفر رسید كه از این تعداد حدود 5 میلیون و 400 هزار نفر بیش از یكسال است كه بیكار هستند كه در واقع 42.6 درصد از جمعیت بیكار این كشور را شامل می شوند. برخی از آنها به علت طولانی شدن بیش از حد زمان بیكاری نمی توانند از عواید بیمه های بیكاری هم استفاده كنند، زیرا براساس قوانین افراد بیكار در آمریكا نمی توانند بعد از 99 هفته از عواید بیكاری بهرمند شوند.

شماری از این افراد كه اكنون بیكار هستند تحصلیكرده دانشگاه ها هستند و افرادی متخصص محسوب می شوند. آنها در سنین چهل الی پنجاه سالگی قرار دارند و پیش از این به طبقه متوسط جامعه آمریكا متعلق بوده اند، بعد از آن كه كار خود را از دست داده اند طبقه اجتماعی خود را نیز از دست داده اند. بسیاری از آنها ناچارند زندگی خود را در خودروهایشان بگذرانند و برای تهیه غذای مورد نیاز به كوپن های غذا وابسته باشند و حتی از ادامه تحصیل فرزندانشان در دانشگاه ها به علت ناتوانی در تامین هزینه تحصیل جلوگیری كنند. آنها همچنین با خطر مصادره خانه هایشان توسط بانك ها به علت ناتوانی در بازپرداخت اقساط بدهی های خود مواجه هستند.

گزارش ماهیانه اداره كار آمریكا كه روز جمعه منتشر شد، جمعیت بیكاران موقت را نیز كه شامل افرادی است كه نتوانسته اند كار تمام وقت پیدا كنند یا تا مدت كوتاهی در حالت معلق سپری می كنند، 8 میلیون نفر اعلام كرد.

لاكرونیكا در ادامه گزارش خود نوشت: از میان جمعیت بیش از 13 میلیون نفری بیكار ایالت متحده آمریكا، سهم كشورهای آمریكای جنوبی 10.7 درصد و سایر كشورهای خارج از قاره آمریكا، 14.1 درصد می باشد. این در حالی است كه جمعیت نیروی كار این كشور 63.9 درصد هستند.

خبرگزاری رسمی اسپانیا 'افه' نیز در گزارش امروز خود با پرداختن به ثابت ماندن نرخ بیكاری در آمریكا نسبت به 6 ماه گذشته نوشت: در ماه فوریه با وجود فراهم شدن 227 هزار فرصت شغلی جدید در بخش خصوصی؛ تولید صنعتی، حمل و نقل و انبارداری كه اوباما وعده داده بود، چالش بیكاری در این كشور از بین نرفته و به سقف 8.3 درصد رسیده است.

به گزارش 'افه'، افزایش نرخ بیكاری به منزله كابوس شومی برای اوباما در آمده است كه همواره از طرف رقبای انتخاباتی به دلیل ناكارآمد بودن راهكارهای اقتصادی وی در زمینه بهبود بخشیدن اوضاع بیكاری این كشور، به باد انتقاد گرفته می شود، تا آنجا كه 'میت رمنی' رقیب سرسخت اوباما آمار و ارقام ارائه شده توسط وزارت كار را غیرواقعی می داند و جمعیت بیكار آمریكا را 24 میلیون نفر عنوان می كند.

گفتنی است درحالی كه وزارت كار آمریكا آمار بیكاری را 8.3 درصد اعلام كرده بود، روزنامه واشنگتن تایمز در ماه فوریه طی خبری عنوان كرده بود كه به آمارهای دولتی توجه نكنید، نرخ واقعی بیكاری 11.4 درصد است.

به‌گفته 'ایزابل سوهیل' كارشناس 'مؤسسه بروكینگز'، پیش‌بینی می‌شود نرخ فقر به 16 درصد افزایش یابد و در این دهه همچنان بالا باقی بماند و ذكر این نكته ضروری است كه ركود اقتصادی حدود 10 میلیون نفر دیگر ازجمله 6 میلیون كودك را به جمع مردمان فقیر اضافه خواهد كرد.

همچنین به‌گفته 'رابرت گرینستاین' مدیر اجرایی 'مركز بودجه و اولویت‌های سیاسی' در واشنگتن، همان‌طور كه تجربه سه ركود اقتصادی در تاریخ آمریكا نشان می‌دهد، تا وقتی نرخ بیكاری كاهش نیابد، نرخ فقر نیز پایین نخواهد آمد و باتوجه به اوضاع اقتصادی در ایالات متحده نمی‌توان انتظار چنین اتفاقی را داشت.

باتوجه به شدت بالای فقر، درخواست‌های صورت‌گرفته ازطرف شهرداری‌های سراسر آمریكا برای دریافت كمك‌های غذایی‌ از دولت جهت كمك به فقرا سالانه 14 درصد رشد كرده است. 5.3 درصد از خانواده‌های آمریكایی دسترسی كافی به مواد غذایی برای تأمین نیاز روزانه خود ندارند. این آمار برای كسانی كه به‌ شكلی در گرسنگی به سر می برند، به بیش از 30 ملیون نفر كه كودكان و بزرگسالان را نیز شامل می‌شود، افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی ارایه آمارهای بی ارتباط با واقعیات جامعه آمریكا تنها به خشم مردم و بی اعتمادی بیشتر افكار عمومی دامن می زند.

پژوهش**ف.د**9123





:: برچسب‌ها: خانه , عکس ها , ابرها ,
:: بازدید از این مطلب : 273
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: